18 januari 2013

Gouden Boekjes

Hoewel de Gouden Boekjes al sinds 1953 in het Nederlands worden uitgegeven, kan ik ze me van uit mijn jeugd helaas niet herinneren. Maar na het lezen van een artikel een paar jaar geleden was mijn belangstelling alsnog gewekt en heb ik in mijn enthousiasme een paar oude deeltjes aangeschaft. Heerlijke simpele verhalen met geweldig mooie tekeningen. Voor een retro liefhebber zijn dit echt pareltjes en ik moet me inhouden om niet teveel of zelfs alle deeltjes aan te schaffen (het zijn er in Nederland al ruim 130!!).






*


Kort geleden kocht ik het mooie boek van Joke Linders. Zij heeft de hele geschiedenis en ontwikkeling van de Gouden Boekjes op 183 bladzijden vastgelegd.
Het verhaal van de Gouden Boekjes is dan ook wel bijzonder. Alleen al vanwege het feit dat ze kort na een economisch dieptepunt en ook nog eens midden in de Tweede Wereldoorlog zijn ontstaan. Het allereerste Gouden Boekje werd in 1942 in Amerika uitgegeven. In 1953 werd het eerste Nederlandse exemplaar gedrukt. Er komen nog steeds nieuwe boekjes bij, maar ook hele oude uitgaven worden steeds weer opnieuw uitgebracht. Alleen dat al is uniek.
Wereldwijd zijn al meer dan 800 miljoen exemplaren verkocht.







*




 
Hoe bedoel je: hondje eigenwijs?
 
 
*
 
 
 
Een aantal bekende sprookjes zijn ook bij de Gouden Boekjes te vinden.
 
 
*
 
 
Pas kocht ik een portemonneetje bij de Albert Heijn met plaatjes uit Poes Pinkie.


*



Het AD heeft de Gouden Boekjes ook ontdekt en geeft momenteel een hele Disney serie hiervan uit. Leuk, zeker voor de huidige generatie kinderen, maar voor mij winnen ze het toch niet van de oude boekjes (NB Disney en de Gouden Boekjes hebben in het verleden ook al diverse boekjes samen uitgegeven). Bijzonder is wel, dat na 70 jaar de boekjes nog steeds bestaan, terwijl de wereld van de lezertjes (én lezers) ondertussen behoorlijk is veranderd. En wie doet dat ze na?


*
 
Gezellig weekend!
Ingrid


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...