10 januari 2013

Vintage, retro of brocante?


Op rommelmarkten en in kringloopwinkels kom ik vaak leuke spullen tegen. Ze krijgen tegenwoordig de meest geweldige namen: vintage, retro en brocante. Hierdoor worden er soms flinke prijzen voor gevraagd. Altijd leuk natuurlijk als dan blijkt dat sommige familieleden zuinig zijn geweest op bepaalde spullen. Hier in huis staan inmiddels op verschillende plekken wat 'erfenisjes'. De bijbehorende verhalen zijn in de loop der jaren wel verloren gegaan, maar het feit dat ze van mijn familie zijn geweest maken deze spullen voor mij wel extra waardevol. En zeg nou zelf: wat wisten onze oma's nou van vintage of brocante?
 
 
*


 



In dit vaasje deed ik als kind altijd de madeliefjes die ik had geplukt  (het is op de foto niet goed te zien maar het vaasje is maar 6cm hoog). Een paar jaar geleden had ik 'm op een rommelmarkt bijna verkocht. Toen een vrouw, die hem met een loepje helemaal stond te bestuderen, 'm uiteindelijk had afgekeurd, was ik zó opgelucht dat ik 'm gelijk weer ingepakt heb. Ik kon er blijkbaar toch geen afstand van nemen.
 
 
*




 
 
 
De schaal met roosjesdeksel heeft een mooi plekje in de slaapkamer gekregen.
In het bloemenvaasje past precies een mini-orchidee (helaas op dit moment even zonder bloemen).


*


 
Een klassieke kop en schotel op een kanten kleedje.
  

*
 
 
 
Twee kleine kopjes met bijpassende schoteltjes. Ooit een cadeau van een vriendin van mijn oma in de DDR. Het was daar toen bijna onmogelijk porselein te kopen. Het meeste was bedoeld voor de export. Echt mooi vonden we ze toen ook niet, maar weggooien ging ons toch echt te ver. Dus hebben ze jaren netjes opgeborgen op zolder gestaan, totdat ze bij een opruiming tevoorschijn kwamen. Inmiddels leven mijn oma en haar vriendin niet meer en is ook de DDR geschiedenis. De kopjes zijn we ondertussen zelfs mooi gaan vinden en hebben in de huiskamer een plekje gekregen.


*



Deze sieradendoos heb ik al minstens 30 jaar. De bloemetjesstof is flink verkleurd, maar dat maakt 'm alleen maar mooier.
 
 
*
 
 

Twee medaillons die ik regelmatig draag.
 
 
*
  
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...