15 maart 2014

Paasbest

Hoewel we hier in Nederland niet zo'n traditie kennen wat betreft paasversiering, gaat het rond deze tijd bij mij toch altijd wel kriebelen om iets voor Pasen te maken. Vorig jaar waren het de paashaasjes, dit jaar dan paaseieren.
 
Wie mijn blog volgt, weet dat haken een van mijn hobby's is en dat granny squares toch wel een beetje mijn favoriet zijn. Zo was de keuze om eens een 'granny' paasei te gaan haken snel gemaakt.


Bij de knutselwinkel had ik eigenlijk een piepschuim paasei willen kopen, maar die hadden ze alleen in (te) kleine maten, dus besloot ik een plastic paasei (15cm) te nemen. Uit mijn voorraad haakkatoen zocht ik wat leuke kleurtjes bij elkaar.


In een boekje zag ik een gehaakte bal staan, gemaakt van 5-hoekjes. Helemaal enthousiast bedacht ik, dat dit ook leuk zou kunnen zijn voor een paasei....!! Iets te enthousiast dus, want ik kwam er al snel achter dat dit verre van eenvoudig is.


Al gauw merkte ik, dat de 5-hoekjes niet meer pasten en moest ik dus gaan improviseren. Zo ontstonden er verschillende maten die ook nog eens uit vorm raakten door de spanning die er hier en daar op kwam te staan. 'Technisch' klopt er dan ook niet zo veel van, maar decoratief vind ik 'm uiteindelijk toch wel geslaagd.


Nu nog even de vraag hoe en waar ik 'm ga neerzetten. Voor de foto's heb ik al wat kunnen experimenteren. In een bokaal doet 'ie het leuk, maar hij kan ook op het dienblaadje  dat onlangs heb gemaakt.
 


Helemaal blij dat dit ei eindelijk af was, heb ik gelijk ook nog even een heel eenvoudig paaseitje gemaakt. Hiervoor heb je alleen een piepschuim ei (vanaf ca. 8 cm), wat restjes stof, evt. een kartelschaar, een haak- of breinaald en een lintje nodig.


De stof knip je (evt. met een kartelschaar) in vierkantjes van ca. 2,5cm. Deze duw je met een (stompe) naald gewoon in het piepschuim ei, totdat je geen wit meer ziet. Daarna kun je het geheel nog een beetje in vorm knippen. Met een speld bevestig je dan een strikje en/of lintje en klaar is je paasei. Ook leuk voor een middagje knutselen met kinderen.

 
 
En zo is onze paasversiering ook dit jaar weer op z'n paasbest, toch?
 
Gezellig weekend!
 


 
 


9 opmerkingen:

  1. Het mag dan een hoop werk geweest zijn, het resultaat mag er ook zijn. Erg leuk geworden, Ingrid. En dan nu maar alvast broeden op een idee voor volgend jaar :)
    Groetjes, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Irma. Het was inderdaad een hele klus, maar nu die af is, ben ik toch ook wel erg content met het resultaat (en wie weet misschien maak ik 'm ooit nog eens voor een 'give-away' actie... ;) )

      Verwijderen
    2. Wat een prachig origineel ei! En wat een geduldwerk om al die kleine hexagons passend te krijgen.
      Groetjes uit Ierland, Jeannette

      Verwijderen
    3. Hallo Jeannette, leuk dat dit ei via internet de wereld rondgaat. Het haken was op zich niet zo'n werk, maar het passen en meten des te meer. Zoals ik al schreef, klopt er 'technisch' dan ook niet zo veel van, maar het effect is uiteindelijk toch wel naar mijn zin. Het is helaas erg lastig om het ontwerp in een patroon om te zetten, dus of ik er ooit nog een ga maken...?! Groetjes uit een zonnig Holland, Ingrid

      Verwijderen
  2. SOOO schön das Grannyei!

    Danke fürs Zeigen.....
    LG Heike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Und Du, Heike, danke für das Kompliment! Lieber Gruss, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel leuk je stofei, ga ik ook maken en aan de deur hangen als ie klaar is stuur ik een fototje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, Leuk, ik ben benieuwd. Succes ermee. Groetjes, Ingrid

      Verwijderen
    2. Ingrid ik hoop dat het niet erg is dat ik je mooie stofei op FB gesteld heb, ik wilde een vriendin van mijn laten zien wat ik voor moois aan het maken ben, ik heb mijn ei nog niet af (voor de helft) en moest ermee ophouden omdat mijn vers geopereerde Hand pijn begon te doen.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...