8 februari 2015

Dejeuneetjes

Dejeuneetje. Een ietwat ouderwets begrip voor wat gewoon een bordje met kop en schotel is. Maar toch: dejeuneetje klinkt chiquer. Het werd, zoals het Franse woord het al zegt, gebruikt voor een ontbijt. In Duitsland gebruiken ze het echter voor koffie met een gebakje. Daar deze dejeuneetjes oorspronkelijk uit Duitsland komen, werden ze dus ook voor Kaffee und Kuchen gebruikt.

Naar de leeftijd van deze dejeuneetjes is het wel een beetje raden, maar daar ze zelfs nog van mijn oma waren, vermoed ik dat ze ca. 70 jaar (of zelfs ouder) zijn. Niet iets wat je dus zomaar even naar de kringloop brengt of bij het grof vuil zet.
Maar ja, wat dan wel ermee? Hoewel ik ze schitterend vind, is het toch niet helemaal mijn smaak. Nog los van het feit dat ze niet bij ons servies en interieur passen. Ik hoop er dan ook stiekem een beetje erop dat ik een of meerdere bloglezers hier een plezier mee zou kunnen doen.

Maar laat ik ze eerst eens even aan jullie voorstellen.


Ze hebben gemeen dat ze allemaal (brede) gouden randen
hebben en beschilderd zijn, een aantal ervan met bloemen.


Sommige bordjes en schoteltjes hebben zelfs heel bijzonder gevormde randen.





Ook vroeger kende men al wat abstractere vormen en bloemen.
Hierdoor lijken de setjes gelijk ook een stuk minder gedateerd.

 verkocht
 

verkocht


Een combinatie van een abstracte rand én nostalgische bloemetjes kan natuurlijk ook.


Dit waren ze. Mocht iemand van jullie ze van me over willen nemen, laat het me weten. Het zou geweldig zijn als ze bij iemand komen te staan waar ze tot hun recht komen. Hier staan ze, weliswaar keurig ingepakt, in dozen maar daar zijn ze volgens mij toch echt niet voor bedoeld.....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...